Ανοιχτή επιστολή – καταγγελία
των πρώην προέδρων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Προς
Τον Υπουργό Παιδείας κύριο Κ. Γαβρόγλου
Το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Πάτρας
Τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου
Τους Έλληνες Εκπαιδευτικούς
Οι πρώην πρόεδροι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, καταγγέλλουμε στον ελληνικό λαό, τη μετάλλαξη που επιχειρείται στην επιστημονική ταυτότητα των Ελλήνων Δασκάλων και Νηπιαγωγών, με την πολιτική επιλογή της συγχώνευσης του τμήματος κοινωνικής εργασίας, του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πάτρας.
Ποια Παιδαγωγική ανάγκηκαι ποια επιστημονική μελέτη οδήγησε σ' αυτή την απόφαση;
Ποιος σοφός – παιδαγωγικός εγκέφαλος συμβούλευσε τον Υπουργό παιδείας;
Σε ποιες διαδικασίες συζητήθηκαν όλα αυτά ;
Γιατί αγνοήθηκε ο κλάδος των Δασκάλων και Νηπιαγωγών, που μέσα από αγώνες 60 χρόνων ( 1922-1982), οραματίστηκε και γέννησε αυτόν τον πρωτοπόρο, εκπαιδευτικά, θεσμό ;
Καλούμε τόσο τον Πρόεδρο όσο και τα μέλη Δ.Ε.Π. του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε., του Πανεπιστημίου της Πάτρας, να ανακαλέσουν άμεσα την ανιστόρητη, αλλά και καταστροφική για το μέλλον της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, απόφασή τους για συγχώνευση.
Καλούμε την Κυβέρνηση να σταθεί σοβαρά και υπεύθυνα απέναντι στην προοπτική των αδιεξόδων που δημιουργεί η συγκεκριμένη επιλογή στο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα, καθώς επίσης και στους Δασκάλους-Νηπιαγωγούς, που θα το υπηρετούν.
Καλούμε τους βουλευτές όλων των κομμάτων και ιδιαίτερα τους Δασκάλους βουλευτές, να μην προχωρήσουν στην υπερψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης.
Καλούμε την αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να δεσμευτούν ότι θα ακυρώσουν αυτό το «έγκλημα» όταν ο Ελληνικός λαός τους καλέσει να διακυβερνήσουν τη Χώρα.
Καλούμε, τη Δ.Ο.Ε.,ως θεματοφύλακα των κατακτήσεων και των οραμάτων του Κλάδου, να παρακολουθεί από κοντά τις σχετικές εξελίξεις, να ενημερώνει συνεχώς τους Εκπαιδευτικούς και γενικότερα την ελληνική κοινωνία γι’ αυτές και να προχωρήσει σε πολιτικές και συνδικαλιστικές επιλογές κινηματικού χαρακτήρα, που θα αποτρέψουν την αλλοίωση της μεγαλύτερης κατάκτησης του 20ού αιώνα, για τους Δασκάλους - Νηπιαγωγούς και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η ομαλή λειτουργία των Παιδαγωγικών τμημάτων δεν αφορά μόνο τους Εκπαιδευτικούς, αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα και την παρεχόμενη εκπαίδευση στο σύνολό της.
Αθήνα 23/4/2018
Με τιμή
οι πρώην Πρόεδροι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Μενέλαος Παπαχρήστος
Χριστόφορος Κορυφίδης
Χαράλαμπος Καλύβας
Τάσος Παπαχαραλάμπους
Χρήστος Χρήστου
Κομνηνός Μαντάς
Tα Παιδαγωγικά τμήματα ούτε τον κύκλο τους έκλεισαν ούτε την αποστολή τους ολοκλήρωσαν...
Διάβασα με προσοχή την ανακοίνωση του αξιότιμου καθηγητή Νικολάου Γεώργιου ,συμφοιτητή ,συναγωνιστή και συνοδοιπόρου τα χρόνια εκείνα των μεγάλων αγώνων για την επιστημονική αναβάθμιση των δασκάλων με τη δημιουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Είναι αλήθεια όλες οι παραδοχές που αναφέρει στα χρόνια τη κρίσης( δημογραφική κάμψη, μηδενικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών ,μειώσεις μέσω συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων, συρρίκνωση ολοήμερου σχολείου, δημογραφικοί δείκτες που δείχνουν μείωση μαθητικού πληθυσμού).
Θέλω εδώ να αναλογιστώ αν η εκπαιδευτική πολιτική μιας χώρας που ανήκει στον Ευρωπαϊκό πολιτισμένο κόσμο ,χαράσσεται με μνημονιακές παραδοχές που οδηγούν σε συρρίκνωση και υποβάθμιση αυτής ή με βάση την παραδοχή ότι χρειαζόμαστε ένα σχολείο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες.
Θεωρώντας ότι κάθε προοδευτικός άνθρωπος θέλει το δεύτερο σχολείο ,έχω να παρατηρήσω τα παρακάτω.
Είναι πρώτα από όλα ανάγκη αυτή η χώρα να λάβει άμεσα μέτρα για τη δημογραφική ανάκαμψή της.
Είναι ανάγκη να γίνουν χιλιάδες προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών που να καλύπτουν τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες, Στο σημείο αυτό να αναφέρω ότι τη φετινή σχολική χρονιά προσελήφθησαν όλοι οι δάσκαλοι που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους μέχρι το καλοκαίρι για να καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων. Το αναφέρω για να καταρρίψω το επιχείρημα ότι έχει συσσωρευτεί μεγάλος αριθμός δασκάλων που δεν χρειάζεται και επομένως έχει κλείσει κύκλος των Π.Τ όπως λειτουργούν σήμερα.
Εκτός αν το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε αυτές τις προσλήψεις λόγω εκλογών και έχουν άλλα σχέδια για τα επόμενα χρόνια.
Εδώ αξίζει να αναφέρω ότι λόγω συνταξιοδοτικού νόμου μέχρι το 2021 θα αποχωρήσουν πολλές χιλιάδες εκπαιδευτικών που εγκλωβίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια με αποτέλεσμα οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό να είναι ακόμα μεγαλύτερες.
Τέλος να επισημάνω ότι η συρρίκνωση του ολοήμερου σχολείου έγινε στα πλαίσια μνημονιακών πολιτικών ,χωρίς διάλογο με την επιστημονική κοινότητα που ήταν και συνεχίζει να είναι αντίθετη.
Αυτά τα Παιδαγωγικά τμήματα ούτε τον κύκλο τους έκλεισαν και προφανώς η αποστολή τους δεν τελείωσε. Τα Π.Τ χρειάζονται αναβάθμιση και διεύρυνση των παιδαγωγικών τους οριζόντων με βήματα μελετημένα και προσεκτικά σχεδιασμένα μέσα από διάλογο όλων των εμπλεκομένων.
Αυτή η συγχώνευση κατά την ταπεινή μου άποψη συνιστά υποβάθμιση και σε εναρμόνιση με μνημονιακές πολιτικές ,
Παρακαλώ πολύ τους καθηγητές του Π.Τ.Δ.Ε Πάτρας και το σεβαστό Πρόεδρο , δείχνοντας ευελιξία και ακαδημαϊκό θάρρος να αναλογιστούν τις συνέπειες και να αποτρέψουν έστω την τελευταία στιγμή αυτή την εξέλιξη
Μάλλιος Λεωνίδας
Δάσκαλος
Έκλεισαν τα Παιδαγωγικά Τμήματα τον κύκλο τους;
του Χριστόφορου Κορυφίδη
Συμφωνώ και συνυπογράφω τις θέσεις που διατυπώνουν σε ανακοίνωσή τους οι πέντε ομότιμοι και τ. καθηγητές (Δελλής Ιωάννης, Ιωαννίδης Γεώργιος, Λαμπροπούλου Βενέττα, Μπουζάκης Σήφης, Παπούλια-Τζελέπη Παναγιώτα), σχετικά με την απόφαση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Πάτρας, για συγχώνευσή του, με το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΤΕΙ Δ. Ελλάδας.
Υπογραμμίζω ιδιαίτερα τη θέση για συνένωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών και προβάλλω έντονα μια ξεχασμένη αναγκαιότητα. Την αναγκαιότητα της προοπτικής, για ενεργό και δημιουργική διασύνδεση των ΠΤ, με την ποιοτική διάσταση της ζώσας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Την ποιοτική διάστασή της, όπως αυτή διερευνάται, αποτυπώνεται, αναδεικνύεται και αξιολογείται συλλογικά, αλλά και όπως αυτή προωθείται εν γνώσει και πρακτικά στην τάξη, από τους εκπαιδευτικούς.
Στα προηγούμενα πλαίσια ο κύκλος των ΠΤ δεν κλείνει. Μόλις τώρα ανοίγει και αποκτά νέα δυναμική, αφού-πέρα από το καθαρά επιστημονικό τους πεδίο, η σχέση τους με την εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα περιορίζεται πλέον και μόνον στη μόρφωση των δασκάλων/νηπιαγωγών (ιδρυτικός στόχος), αλλά και στην έμμεση-συνεχή όμως-σχέση τους με ό,τι πολυτιμότερο έχουμε. Δηλαδή τη ζώσα εκπαιδευτική διαδικασία, τα παιδιά και τους νέους μας.
Συνεπώς η προοπτική των ΠΤ δεν εντοπίζεται στη συγχώνευσή τους με Τμήματα άλλων επιστημών. Εντοπίζεται στη διεύρυνση του ρόλου τους, εντός του επιστημονικού τους πεδίου, της ιδρυτικής αποστολής τους και του σχετικού οραματικού πλαισίου, όπως αυτό προβλήθηκε, από τον οργανωμένο κλάδο των δασκάλων/νηπιαγωγών, στις δεκαετίες του 1970/1980.
Οι φράσεις κλειδιά, που ορίζουν την διεύρυνση του ρόλου των ΠΤ, είναι:
Σ’ ό,τι αφορά στην οικονομική οπτική, για την προώθηση της διεύρυνσης του ρόλου των Παιδαγωγικών Τμημάτων, υπάρχουν λύσεις…Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι νέες τεχνολογίες απλοποίησαν την πρόσβαση των ατόμων στις συλλογικές αναζητήσεις, στην κατάκτηση της γνώσης και στη δράση…μέσω εξομοιωτή.
Σημείωση:
Ο Χριστόφορος Κορυφίδης ήταν ένας από τους διαπραγματευτές, από πλευράς ΔΟΕ, για την ίδρυση και λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων, στην κρίσιμη δεκαετία του 1980.
Ήταν, επίσης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ένας από αυτούς που συνέλαβαν, εξειδίκευσαν και προώθησαν το θεσμό της Δια βίου Μάθησης (δεκαετία 1990/2000).
Κυβέρνηση και Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πάτρας
«συνένοχοι» στην διάπραξη ακαδημαϊκού και επιστημονικού «εγκλήματος»!
Η συνένωση του Παιδαγωγικού Πάτρας με το ΤΕΙ κοινωνικής εργασίας δεν θα περάσει!
Η εισαγωγή από την κυβέρνηση του πολυνομοσχέδιου για την Παιδεία στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και η άμεση ψήφισή του, τη Μεγάλη Δευτέρα, από την κυβερνητική πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ και «πρόθυμων» πολιτικών γυρολόγων, χωρίς ουσιαστικό διάλογο και χωρίς καμία συναίνεση, αποδεικνύει για μια ακόμη φορά την ολοκληρωτική λογική από την οποία διακατέχονται: αφού βγαίνουν «τα κουκιά» δεν μας ενδιαφέρει τι λένε οι υπόλοιποι!
Στο νομοσχέδιο εκτός των άλλων περιλαμβάνεται και η συνένωση του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πάτρας με το ΤΕΙ Κοινωνικής εργασίας (κοινωνικοί λειτουργοί) Δυτικής Ελλάδας και η δημιουργία τμήματος με την ονομασία Σχολή επιστημών της εκπαίδευσης και κοινωνικής εργασίας.
Με τον ίδιο ακριβώς πρόχειρο και απαράδεκτο τρόπο η κυβέρνηση πριν ένα περίπου χρόνο επιχείρησε τη συνένωση του Παιδαγωγικού τμήματος Προσχολικής εκπαίδευσης Ιωαννίνων με το τμήμα νηπιοβρεφοκόμων του ΤΕΙ Ηπείρου. Η διαδικασία όμως μετά την άμεση αντίδραση της ΔΟΕ δεν προχώρησε και η λειτουργία των δύο τμημάτων συνεχίστηκε ξεχωριστά.
Ένα χρόνο αργότερα το θέμα επανήλθε με τη νέα πρόταση, η οποία αυτή τη φορά είχε «πρόθυμους» υποστηρικτές στο ΠΤΔΕ Πάτρας, οι οποίοι μάλιστα όπως αποκαλύπτεται, ουσιαστικά οι ίδιοι επεδίωξαν τη συνένωση!
Η διατυπωμένη γραπτά άποψη του Προέδρου του ΠΤΔΕ Πάτρας, πως δήθεν τα Παιδαγωγικά μάλλον έχουν κλείσει τον κύκλο της μέχρι σήμερα λειτουργίας τους(!!) με την οποία προσπάθησε να δικαιολογήσει τη συμφωνία του, είναι αστήρικτη, λανθασμένη και απαράδεκτη.
Τα μοναδικό επιχείρημα που χρησιμοποίησε ο ίδιος καθώς και τα δύο ακόμη μέλη ΔΕΠ του τμήματος που παραβρέθηκαν στη συνάντηση με τη ΔΟΕ (δηλαδή το δημογραφικό πρόβλημα) για να δικαιολογήσουν τη στάση του τμήματος, δείχνει πραγματική άγνοια για τους λόγους που ευθύνονται για το ότι οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών που πριν λίγα χρόνια με τη λήψη του πτυχίου τους διορίζονταν άμεσα, τώρα βρίσκονται στη θέση που είναι όλοι οι απόφοιτοι των ελληνικών ΑΕΙ.
Το Παιδαγωγικό τμήμα της Πάτρας παριστάνει πως δεν αντιλαμβάνεται ότι το κουτσουρεμένο σχολείο των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, οι οποίοι κατάργησαν τα σχολεία ΕΑΕΠ και διέλυσαν τα Ολοήμερα, έχει ευθύνη για την αδιοριστία. Παριστάνει πως δεν καταλαβαίνει πως το ασφαλιστικό του Κατρούγκαλου οδήγησε με τα υψηλά όρια ηλικίας και τις άθλιες συντάξεις τους εκπαιδευτικούς στο να μην αποχωρούν από την υπηρεσία και έτσι να μην βρίσκουν δουλειά οι νέοι.
Όταν όλες αυτές οι πολιτικές διέλυαν την εκπαίδευση και ισοπέδωναν τους εκπαιδευτικούς, το ΠΤΔΕ Πάτρας δεν τις κατήγγειλε. Σιωπούσε και αδιαφορούσε. Τώρα παριστάνει πως ενδιαφέρεται για το μέλλον των αποφοίτων του, ενώ στην ουσία βάζει σε τεράστιο κίνδυνο τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.
Το δήθεν ενδιαφέρον βέβαια, φανερώθηκε από όσα χαρακτηριστικά είπαν οι διευθυντές τομέων του τμήματος στη συνάντηση με τη ΔΟΕ: «τι θέλατε δηλαδή να μείνουμε (οι Πανεπιστημιακοί) άνεργοι; Να μετακινούμαστε σε διάφορες περιοχές; Το υπουργείο ήταν αποφασισμένο να κάνει τη συνένωση και κρίναμε πως είναι καλύτερο να είμαστε μέσα από το να μείνουμε εκτός»!! Συμφώνησαν δηλαδή με τη συνένωση, όχι για το καλό των φοιτητών τους και της εκπαίδευσης αλλά για τους ίδιους!!
Αυτές οι απαράδεκτες αντιλήψεις που δεν έχουν το παραμικρό ακαδημαϊκό ίχνος είναι γεμάτες ιδιοτέλεια και απαράδεκτο συντεχνιασμό. Δεν ταιριάζουν με τον ρόλο που πρέπει να έχουν οι Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι.
Τα Παιδαγωγικά τμήματα είναι καρπός μεγάλων αγώνων των δασκάλων και νηπιαγωγών της Χώρας, αποτελούν ιστορική κατάκτησηη οποία δεν θα επιτρέψουμε να ακυρωθεί από προχειρολόγους, ιδιοτελείς και ανιστόρητους. Αν χρειάζονται βελτιώσεις στη λειτουργία τους, αλλαγή της φυσιογνωμίας τους, μετεξέλιξή τους, αυτό θα πρέπει να είναι προϊόν διαλόγου όλων των Παιδαγωγικών τμημάτων, όλης της Πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και των εκπαιδευτικών. Δεν έχει εξουσιοδοτήσει κανένας τον Πρόεδρο και τα μέλη του ΠΤΔΕ Πάτρας να αποφασίσουν για τον κλάδο, ερήμην του. Δεν έχουν κανένα δικαίωμα να κάνουν κάτι τέτοιο.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας, καταγγέλλει τη συνένωση δύο ανόμοιων τμημάτων, το ένα εκ των οποίων ανήκει στις επιστήμες της αγωγής και το άλλο στις επιστήμες υγείας. Ζητά να σταματήσει η πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία. Απαιτεί από το Παιδαγωγικό τμήμα να αλλάξει την απαράδεκτη, τρίτη ομόφωνη(!!) απόφασή του, που συμφωνεί με τη συνένωση, ενώ οι προηγούμενες δύο ομόφωνες(!!) επίσης αποφάσεις του, διαφωνούσαν με τη συνένωση! Απαιτεί από την Κυβέρνηση να αποσύρει τη ρύθμιση. Απαιτεί από τους δασκάλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να μην την ψηφίσουν αδιαφορώντας για τους αγώνες χρόνων.
Σε κάθε περίπτωση δηλώνουμε, πως ακόμα και αν ψηφιστεί, θα σταθούμε στην πρώτη γραμμή των αγώνων για την ανατροπή της συνένωσης. Όσοι συμβάλλουν στο ακαδημαϊκό και επιστημονικό «έγκλημα» θα εισπράξουν την απαξία του κλάδου και της κοινωνίας.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.