Διακήρυξη για τις εκλογές των αντιπροσώπων ΔΟΕ
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συγκροτήθηκε από όλα εκείνα τα συνδικαλιστικά στελέχη, τα μέλη και τους φίλους, που από την αρχή της οικονομικής κρίσης επιβεβαιώνουν στην πράξη τις αρχές τους για έναν ακηδεμόνευτο, ανεξάρτητο από κομματικές ή άλλες επιρροές συνδικαλισμό, σε προοδευτική κατεύθυνση. Από αυτούς που σε δύσκολες στιγμές επέλεξαν έμπρακτα να μείνουν όρθιοι, ασυμβίβαστοι απέναντι στη λαίλαπα των μνημονίων, όποια κυβέρνηση κι αν τα ψήφιζε κάθε φορά. Από αυτούς που επέλεξαν να υπερασπίζονται ανυποχώρητα τα εργασιακά, τα μισθολογικά και τα ασφαλιστικά δικαιώματα των συναδέλφων. Από αυτούς που δεν ακολούθησαν τον εύκολο δρόμο του λαϊκισμού, της στείρας άρνησης, της μη κατάθεσης πρότασης για κανένα θέμα, της εξαλλότητας, της συνδικαλιστικής και πολιτικής ανθρωποφαγίας..
ΗΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, αποτελεί συνέχεια της ΠΑΣΚ, η οποία λειτούργησε επί τριάντα χρόνια στο χώρο των εκπαιδευτικών ΠΕ και η οποία έβαλε ανεξίτηλα τη σφραγίδα της στις μεγαλύτερες και τις πλέον ιστορικές κατακτήσεις του κλάδου μας (κατάργηση των Παιδαγωγικών Ακαδημιών και ίδρυση των Παιδαγωγικών Τμημάτων (1982), κατάργηση του θεσμού του επιθεωρητή (1982), εισαγωγή των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (1985), νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία (1984,2002), καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου (1997), εξίσωση μισθών δασκάλων-καθηγητών (1997), μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και εξάλειψη της ανεργίας στο χώρο των δασκάλων (2002-2010), καθιέρωση των σχολείων ΕΑΕΠ και δημιουργία 15000 θέσεων ειδικοτήτων στην ΠΕ (2010), καθιέρωση -μετά τη μεγάλη απεργία του 2006- του ενός έτους υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, μοριοδότηση των αποσπάσεων (2010) και κατάργηση του πελατειακού κράτους).
Το Πανελλαδικό Συμβούλιο της ΠΑΣΚ το 2011 με ομόφωνη ενυπόγραφη απόφασή του που κοινοποιήθηκε σε όλους τους εκπαιδευτικούς, αλλά και στα ΜΜΕ, διαχώρισε πλήρως τη θέση του από τις μνημονιακές πολιτικές που ασκούσε η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και προχώρησε σε Συνέδριο μέσα από το οποίο ιδρύθηκε η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, η μεγάλη Δημοκρατική Προοδευτική Παράταξη στο χώρο των εκπαιδευτικών της ΠΕ.
Κάθε σύγκριση με τη σημερινή στάση των κυβερνητικών παρατάξεων που είτε φανερά είτε κρυφά με μανδύα ψευτοανεξαρτησίας στηρίζουν απροκάλυπτα το κυβερνητικό έργο, είναι συντριπτική και δείχνει τους λόγους για τους οποίους η μεγάλη δημοκρατική παράταξη χαίρει της εμπιστοσύνης των εκπαιδευτικών. Αυτοί που σήκωναν κάποτε τα λάβαρα κατά των μνημονίων τώρα τα «καταπίνουν αμάσητα» χωρίς να βρίσκουν ούτε για τα προσχήματα κάτι μεμπτό στην πολιτική της αριστεροακροδεξιάς συγκυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Στη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ έχουν θέση όλοι οι δημοκράτες-προοδευτικοί εκπαιδευτικοί που σέβονται τις δημοκρατικές διαδικασίες, ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησης, που αγωνίζονται για μια υψηλού επιπέδου δημόσια εκπαίδευση, με ευρωπαϊκό προσανατολισμό, στην υπηρεσία του λαού και του τόπου. Όλοι όσοι πιστεύουν ότι η στασιμότητα είναι ουσιαστικά οπισθοδρόμηση, όλοι όσοι πιστεύουν ότι μέσα από συλλογικούς αγώνες και διεκδικήσεις υπάρχει δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης στα εκπαιδευτικά δρώμενα. Όλοι όσοι πιστεύουν στον δημοκρατικό διάλογο σεβόμενοι τις διαφορετικές απόψεις των άλλων. Όσοι δεν πιστεύουν ότι κατέχουν τη μοναδική αλήθεια ή ότι μόνο οι ίδιοι έχουν σωστές απόψεις. Όλοι όσοι δεν διακατέχονται από ξενοφοβικά και ρατσιστικά σύνδρομα. Όλοι όσοι αντιλαμβάνονται την αλληλεγγύη ως μια ουσιαστική υποχρέωση όλων και όχι ως ένα μέσο ικανοποίησης μικροπαραταξιακών και μικροπολιτικών συμφερόντων.
Η δράση της παράταξης μας αντιστρατεύεται κάθε πολιτική που υπηρετεί τον νεοφιλελευθερισμό, τον συντηρητισμό, τον αριστερίστικο λαϊκισμό, τον αναχρονισμό, την αναβίωση κάθε μορφής αυταρχικού εκπαιδευτικού διοικητισμού, τον σταλινισμό και τον εγκλωβισμό σε πρακτικές μικροσυνδικαλιστικής περιχαράκωσης.
Στη δεδομένη συγκυρία στα ιδεολογικά μας προτάγματα βρίσκονται η ανάδειξη των αλλαγών που απαιτούνται στην πολιτειακή, κοινωνική, οικονομική και παραγωγική οργάνωση της χώρας και η διαχρονικά επιβεβαιωμένη πολιτική θεώρηση, ότι η παιδεία, ο πολιτισμός, το φυσικό περιβάλλον, η υγεία, η κοινωνική ασφάλιση αποτελούν δημόσια κοινωνικά αγαθά τα οποία οφείλει να εγγυάται το κράτος, το οποίο συνάμα έχει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση τόσο της ποιότητας της εκπαίδευσης όσο και της ισότητας των μορφωτικών ευκαιριών.
Όλη την περίοδο των μνημονιακών πολιτικών είμαστε στην πρώτη γραμμή των αγώνων. Η ατζέντα και οι θέσεις της ΔΟΕ έχουν σε σημαντικό βαθμό και τη δική μας αντίληψη και πρακτική. Αγωνιστήκαμε και αγωνιζόμαστε για την προαγωγή της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης, ως συλλογικών αξιών, ως στάση ζωής. Κινηθήκαμε και κινούμαστε με πνεύμα σύνθεσης απόψεων και συνεργασίας με μια θεώρηση υπεύθυνης στάσης, και σύνθεσης των απόψεων για να έχουμε μια Ομοσπονδία σοβαρή και με κύρος.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με τη συντεταγμένη δημοκρατική συμμετοχική λειτουργία των οργάνων και των στελεχών της, την αξιοποίηση και τη δυναμική συστράτευση νέων εκπαιδευτικών μέσα από συνδιασκέψεις νέων στελεχών που οργάνωσε (2016, 2017, 2019), την αντίληψη μιας νέας συλλογικότητας που καλλιεργήθηκε και ενισχύθηκε ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, κατάφερε:
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Με την συμμετοχή και την ψήφο σας θα καθορίσετε τη μορφή και τη φυσιογνωμία της εκπροσώπησης του κλάδου για την επόμενη διετία. Επιλέξτε αυτούς που διατυπώνουν προτάσεις χωρίς να αρκούνται στα εύκολα συνθήματα. Επιλέξτε αυτούς που δεν βλέπουν όλα τα κυβερνητικά νομοθετήματα ωραία. Επιλέξτε αυτούς που δεν θα κρυφτούν στα δύσκολα. Επιλέξτε αυτούς που στάθηκαν πάντα στο πλευρό σας.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ θα βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή των αγώνων υποστήριξης της δημόσιας εκπαίδευσης και του κλάδου.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Ανοιχτή επιστολή – καταγγελία
των πρώην προέδρων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Προς
Τον Υπουργό Παιδείας κύριο Κ. Γαβρόγλου
Το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Πάτρας
Τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου
Τους Έλληνες Εκπαιδευτικούς
Οι πρώην πρόεδροι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, καταγγέλλουμε στον ελληνικό λαό, τη μετάλλαξη που επιχειρείται στην επιστημονική ταυτότητα των Ελλήνων Δασκάλων και Νηπιαγωγών, με την πολιτική επιλογή της συγχώνευσης του τμήματος κοινωνικής εργασίας, του Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πάτρας.
Ποια Παιδαγωγική ανάγκηκαι ποια επιστημονική μελέτη οδήγησε σ' αυτή την απόφαση;
Ποιος σοφός – παιδαγωγικός εγκέφαλος συμβούλευσε τον Υπουργό παιδείας;
Σε ποιες διαδικασίες συζητήθηκαν όλα αυτά ;
Γιατί αγνοήθηκε ο κλάδος των Δασκάλων και Νηπιαγωγών, που μέσα από αγώνες 60 χρόνων ( 1922-1982), οραματίστηκε και γέννησε αυτόν τον πρωτοπόρο, εκπαιδευτικά, θεσμό ;
Καλούμε τόσο τον Πρόεδρο όσο και τα μέλη Δ.Ε.Π. του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε., του Πανεπιστημίου της Πάτρας, να ανακαλέσουν άμεσα την ανιστόρητη, αλλά και καταστροφική για το μέλλον της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, απόφασή τους για συγχώνευση.
Καλούμε την Κυβέρνηση να σταθεί σοβαρά και υπεύθυνα απέναντι στην προοπτική των αδιεξόδων που δημιουργεί η συγκεκριμένη επιλογή στο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα, καθώς επίσης και στους Δασκάλους-Νηπιαγωγούς, που θα το υπηρετούν.
Καλούμε τους βουλευτές όλων των κομμάτων και ιδιαίτερα τους Δασκάλους βουλευτές, να μην προχωρήσουν στην υπερψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης.
Καλούμε την αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να δεσμευτούν ότι θα ακυρώσουν αυτό το «έγκλημα» όταν ο Ελληνικός λαός τους καλέσει να διακυβερνήσουν τη Χώρα.
Καλούμε, τη Δ.Ο.Ε.,ως θεματοφύλακα των κατακτήσεων και των οραμάτων του Κλάδου, να παρακολουθεί από κοντά τις σχετικές εξελίξεις, να ενημερώνει συνεχώς τους Εκπαιδευτικούς και γενικότερα την ελληνική κοινωνία γι’ αυτές και να προχωρήσει σε πολιτικές και συνδικαλιστικές επιλογές κινηματικού χαρακτήρα, που θα αποτρέψουν την αλλοίωση της μεγαλύτερης κατάκτησης του 20ού αιώνα, για τους Δασκάλους - Νηπιαγωγούς και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η ομαλή λειτουργία των Παιδαγωγικών τμημάτων δεν αφορά μόνο τους Εκπαιδευτικούς, αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα και την παρεχόμενη εκπαίδευση στο σύνολό της.
Αθήνα 23/4/2018
Με τιμή
οι πρώην Πρόεδροι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας
Μενέλαος Παπαχρήστος
Χριστόφορος Κορυφίδης
Χαράλαμπος Καλύβας
Τάσος Παπαχαραλάμπους
Χρήστος Χρήστου
Κομνηνός Μαντάς
Tα Παιδαγωγικά τμήματα ούτε τον κύκλο τους έκλεισαν ούτε την αποστολή τους ολοκλήρωσαν...
Διάβασα με προσοχή την ανακοίνωση του αξιότιμου καθηγητή Νικολάου Γεώργιου ,συμφοιτητή ,συναγωνιστή και συνοδοιπόρου τα χρόνια εκείνα των μεγάλων αγώνων για την επιστημονική αναβάθμιση των δασκάλων με τη δημιουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Είναι αλήθεια όλες οι παραδοχές που αναφέρει στα χρόνια τη κρίσης( δημογραφική κάμψη, μηδενικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών ,μειώσεις μέσω συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων, συρρίκνωση ολοήμερου σχολείου, δημογραφικοί δείκτες που δείχνουν μείωση μαθητικού πληθυσμού).
Θέλω εδώ να αναλογιστώ αν η εκπαιδευτική πολιτική μιας χώρας που ανήκει στον Ευρωπαϊκό πολιτισμένο κόσμο ,χαράσσεται με μνημονιακές παραδοχές που οδηγούν σε συρρίκνωση και υποβάθμιση αυτής ή με βάση την παραδοχή ότι χρειαζόμαστε ένα σχολείο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες.
Θεωρώντας ότι κάθε προοδευτικός άνθρωπος θέλει το δεύτερο σχολείο ,έχω να παρατηρήσω τα παρακάτω.
Είναι πρώτα από όλα ανάγκη αυτή η χώρα να λάβει άμεσα μέτρα για τη δημογραφική ανάκαμψή της.
Είναι ανάγκη να γίνουν χιλιάδες προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών που να καλύπτουν τις πάγιες και διαρκείς ανάγκες, Στο σημείο αυτό να αναφέρω ότι τη φετινή σχολική χρονιά προσελήφθησαν όλοι οι δάσκαλοι που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους μέχρι το καλοκαίρι για να καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων. Το αναφέρω για να καταρρίψω το επιχείρημα ότι έχει συσσωρευτεί μεγάλος αριθμός δασκάλων που δεν χρειάζεται και επομένως έχει κλείσει κύκλος των Π.Τ όπως λειτουργούν σήμερα.
Εκτός αν το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε αυτές τις προσλήψεις λόγω εκλογών και έχουν άλλα σχέδια για τα επόμενα χρόνια.
Εδώ αξίζει να αναφέρω ότι λόγω συνταξιοδοτικού νόμου μέχρι το 2021 θα αποχωρήσουν πολλές χιλιάδες εκπαιδευτικών που εγκλωβίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια με αποτέλεσμα οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό να είναι ακόμα μεγαλύτερες.
Τέλος να επισημάνω ότι η συρρίκνωση του ολοήμερου σχολείου έγινε στα πλαίσια μνημονιακών πολιτικών ,χωρίς διάλογο με την επιστημονική κοινότητα που ήταν και συνεχίζει να είναι αντίθετη.
Αυτά τα Παιδαγωγικά τμήματα ούτε τον κύκλο τους έκλεισαν και προφανώς η αποστολή τους δεν τελείωσε. Τα Π.Τ χρειάζονται αναβάθμιση και διεύρυνση των παιδαγωγικών τους οριζόντων με βήματα μελετημένα και προσεκτικά σχεδιασμένα μέσα από διάλογο όλων των εμπλεκομένων.
Αυτή η συγχώνευση κατά την ταπεινή μου άποψη συνιστά υποβάθμιση και σε εναρμόνιση με μνημονιακές πολιτικές ,
Παρακαλώ πολύ τους καθηγητές του Π.Τ.Δ.Ε Πάτρας και το σεβαστό Πρόεδρο , δείχνοντας ευελιξία και ακαδημαϊκό θάρρος να αναλογιστούν τις συνέπειες και να αποτρέψουν έστω την τελευταία στιγμή αυτή την εξέλιξη
Μάλλιος Λεωνίδας
Δάσκαλος
Έκλεισαν τα Παιδαγωγικά Τμήματα τον κύκλο τους;
του Χριστόφορου Κορυφίδη
Συμφωνώ και συνυπογράφω τις θέσεις που διατυπώνουν σε ανακοίνωσή τους οι πέντε ομότιμοι και τ. καθηγητές (Δελλής Ιωάννης, Ιωαννίδης Γεώργιος, Λαμπροπούλου Βενέττα, Μπουζάκης Σήφης, Παπούλια-Τζελέπη Παναγιώτα), σχετικά με την απόφαση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Πάτρας, για συγχώνευσή του, με το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΤΕΙ Δ. Ελλάδας.
Υπογραμμίζω ιδιαίτερα τη θέση για συνένωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών και προβάλλω έντονα μια ξεχασμένη αναγκαιότητα. Την αναγκαιότητα της προοπτικής, για ενεργό και δημιουργική διασύνδεση των ΠΤ, με την ποιοτική διάσταση της ζώσας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Την ποιοτική διάστασή της, όπως αυτή διερευνάται, αποτυπώνεται, αναδεικνύεται και αξιολογείται συλλογικά, αλλά και όπως αυτή προωθείται εν γνώσει και πρακτικά στην τάξη, από τους εκπαιδευτικούς.
Στα προηγούμενα πλαίσια ο κύκλος των ΠΤ δεν κλείνει. Μόλις τώρα ανοίγει και αποκτά νέα δυναμική, αφού-πέρα από το καθαρά επιστημονικό τους πεδίο, η σχέση τους με την εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα περιορίζεται πλέον και μόνον στη μόρφωση των δασκάλων/νηπιαγωγών (ιδρυτικός στόχος), αλλά και στην έμμεση-συνεχή όμως-σχέση τους με ό,τι πολυτιμότερο έχουμε. Δηλαδή τη ζώσα εκπαιδευτική διαδικασία, τα παιδιά και τους νέους μας.
Συνεπώς η προοπτική των ΠΤ δεν εντοπίζεται στη συγχώνευσή τους με Τμήματα άλλων επιστημών. Εντοπίζεται στη διεύρυνση του ρόλου τους, εντός του επιστημονικού τους πεδίου, της ιδρυτικής αποστολής τους και του σχετικού οραματικού πλαισίου, όπως αυτό προβλήθηκε, από τον οργανωμένο κλάδο των δασκάλων/νηπιαγωγών, στις δεκαετίες του 1970/1980.
Οι φράσεις κλειδιά, που ορίζουν την διεύρυνση του ρόλου των ΠΤ, είναι:
Σ’ ό,τι αφορά στην οικονομική οπτική, για την προώθηση της διεύρυνσης του ρόλου των Παιδαγωγικών Τμημάτων, υπάρχουν λύσεις…Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι νέες τεχνολογίες απλοποίησαν την πρόσβαση των ατόμων στις συλλογικές αναζητήσεις, στην κατάκτηση της γνώσης και στη δράση…μέσω εξομοιωτή.
Σημείωση:
Ο Χριστόφορος Κορυφίδης ήταν ένας από τους διαπραγματευτές, από πλευράς ΔΟΕ, για την ίδρυση και λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων, στην κρίσιμη δεκαετία του 1980.
Ήταν, επίσης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ένας από αυτούς που συνέλαβαν, εξειδίκευσαν και προώθησαν το θεσμό της Δια βίου Μάθησης (δεκαετία 1990/2000).