Έκλεισαν τα Παιδαγωγικά Τμήματα τον κύκλο τους;

του Χριστόφορου Κορυφίδη

Συμφωνώ και συνυπογράφω τις θέσεις που διατυπώνουν σε ανακοίνωσή τους οι πέντε ομότιμοι και τ. καθηγητές (Δελλής Ιωάννης, Ιωαννίδης Γεώργιος, Λαμπροπούλου Βενέττα, Μπουζάκης Σήφης, Παπούλια-Τζελέπη Παναγιώτα), σχετικά με την απόφαση   του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Πάτρας, για συγχώνευσή του, με το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΤΕΙ Δ. Ελλάδας.

Υπογραμμίζω ιδιαίτερα τη θέση για συνένωση των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης  και Νηπιαγωγών και προβάλλω έντονα μια ξεχασμένη αναγκαιότητα. Την αναγκαιότητα της προοπτικής, για ενεργό και δημιουργική διασύνδεση των ΠΤ, με την ποιοτική διάσταση της ζώσας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Την ποιοτική διάστασή της, όπως αυτή διερευνάται, αποτυπώνεται, αναδεικνύεται και αξιολογείται συλλογικά, αλλά και όπως αυτή προωθείται εν γνώσει και πρακτικά στην τάξη, από τους εκπαιδευτικούς. 

Στα προηγούμενα πλαίσια ο κύκλος των ΠΤ δεν κλείνει.  Μόλις τώρα ανοίγει και αποκτά νέα δυναμική, αφού-πέρα από  το καθαρά επιστημονικό τους πεδίο, η σχέση τους με την εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα περιορίζεται πλέον και μόνον στη μόρφωση των δασκάλων/νηπιαγωγών (ιδρυτικός στόχος), αλλά και στην έμμεση-συνεχή όμως-σχέση τους με ό,τι πολυτιμότερο έχουμε. Δηλαδή τη ζώσα εκπαιδευτική διαδικασία, τα παιδιά και τους νέους μας.

Συνεπώς η προοπτική των ΠΤ δεν εντοπίζεται στη συγχώνευσή τους με Τμήματα άλλων επιστημών. Εντοπίζεται στη διεύρυνση του ρόλου τους, εντός του επιστημονικού τους πεδίου, της ιδρυτικής αποστολής τους και του σχετικού οραματικού πλαισίου, όπως αυτό προβλήθηκε, από τον οργανωμένο κλάδο των δασκάλων/νηπιαγωγών, στις δεκαετίες του 1970/1980.

Οι φράσεις κλειδιά, που ορίζουν την διεύρυνση του ρόλου των ΠΤ, είναι:

Σ’ ό,τι αφορά στην οικονομική οπτική, για την προώθηση της διεύρυνσης του ρόλου των Παιδαγωγικών Τμημάτων, υπάρχουν λύσεις…Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι νέες τεχνολογίες απλοποίησαν την πρόσβαση των ατόμων στις συλλογικές αναζητήσεις, στην κατάκτηση της γνώσης και στη δράση…μέσω εξομοιωτή.

Σημείωση:

Ο Χριστόφορος Κορυφίδης ήταν ένας από τους διαπραγματευτές, από πλευράς ΔΟΕ, για την ίδρυση και λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων, στην κρίσιμη δεκαετία του 1980.

Ήταν, επίσης, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ένας από αυτούς που συνέλαβαν, εξειδίκευσαν και προώθησαν το θεσμό της Δια βίου Μάθησης (δεκαετία 1990/2000).

 

 


Share